A Karmnk fogalmrl
Delphoi Jsda 2011.07.07. 07:52

A Karmnk fogalmrl
A mi karma rtelmezsnk kicsit sajtos, eltr a megszokott elemzsektl. Karma rtelmezsnk inkbb eurpai mintsem keleti s inkbb a Mgia elveire pt, mintsem az ltalnossgban ismertebb ezotria valamely gra, mely tvette a karmt a Buddhizmustl. A sz eredeti jelentse ok s okozat, azaz a sors nem rott, azrt s a kvetkezmnyekrt az egyn felel. A misztika ott van benne, hogy ha szennyezdnk „karmasrral”, azaz eurpai rtelemben bnt kvetnk el, akkor karmnk egyre inkbb rossz kntst vesz majd fel, gy fizethetnk meg bneinkrt.
A Karmnk fogalmrl
A mi karma rtelmezsnk kicsit sajtos, eltr a megszokott elemzsektl. Karma rtelmezsnk inkbb eurpai mintsem keleti s inkbb a Mgia elveire pt, mintsem az ltalnossgban ismertebb ezotria valamely gra, mely tvette a karmt a Buddhizmustl. A sz eredeti jelentse ok s okozat, azaz a sors nem rott, azrt s a kvetkezmnyekrt az egyn felel. A misztika ott van benne, hogy ha szennyezdnk „karmasrral”, azaz eurpai rtelemben bnt kvetnk el, akkor karmnk egyre inkbb rossz kntst vesz majd fel, gy fizethetnk meg bneinkrt. Fontos a kasztrendszer, hol kialakult a karmakp, a reinkarnciba vetett hit, mellyel magyarzzk azt, hogy aki srlten szletett, vagy rendkvl szegny sorba, az bizony elz letben bnt kvetett el, teht sorsnak maga az okozja. Ilyenkor az egynnek mindent meg kell tennie, hogy felszabaduljon a rossz karma hatsa all s ez ltal lete, legalbb kvetkez letben j legyen.
A keresztny kultrkrben gy nem mkdhet a karma. Itt a rosszak nem egy kvetkez letben fizetnek bneikrt, hanem egyszeren a pokolra jutnak, ahol a Stn s annak szolga serege klnbz knzsi mdokkal sanyargatjk a bns lelket, az idk vgezetig. A keresztny pokol az idk folyamn egyre sznesebb lett. Tbb szintje van, belertve a purgatriumot is, ami taln a legelviselhetbb fokozata, hol Dante mve alapjn, azaz a keresztny elgondols miatt, rengeteg ismert s nagy emberrel tallkozhatunk, kiknek pusztn annyi bne volt, hogy a keresztnysg megjelense eltt szlettek, gy nem nyerhetnek bebocstst a Mennyek orszgba. A jk, a keresztnyek, termszetesen a Mennybe jutnak s ott az rk let vrja ket, az rk boldogsg, mely nem ismer tbb szenvedst.
Mindkt vallskpben fontos, egyfajta automatizmus az Isteni igazsgszolgltatsban. Nem Isten brl, s mi egyezkedhetnk vele, hogy jk voltunk-e vagy sem, hanem egyszeren a pokolba kerlnk, ha bnsek voltunk, vagy szletnk jra szerencstlennek, ha sros a karmnk. Nem Isten bntet minket pokollal vagy nyomorral, hanem mi magunk kerlnk oda, egyfajta automatizmussal, jelezve ezzel azt, hogy a tettekbl fakad kvetkezmny ltalban elkerlhetetlen. Mg a karmt az letek folyamn meg lehet tiszttani, gy menteslve a karma hatsa all, addig a keresztnysgben ott a megbocsts tana. Mg a Buddhizmusban fleg a Zen Buddhizmusban ott a hirtelen vagy a rszleges megvilgosods kpe, addig ezt a keresztnysg a Pli fordulattal magyarzza, azaz bnsbl egy csapsra lehet szent vagy akr mrtr is.
Minden vilgvalls vagy inkbb Istenhit hagy egrttat a bnsnek. Rendkvl rdekes Hraklsz esete, aki bnt kvetett el, igaz Hra gonosz varzsa miatt. Bne utn Delphoiba ment, hogy Apolln tancst krje, miknt is szabadulhat meg bntl. Itt kapta a tancsot, hogy Mkn kirlynak szolglatban kell vgrehajtani 12 feladatot, hstettet, amit Eursztheuszhoz, Mkn kirlya, hatroz meg neki. Ezzel kezdett vette Heraklsz vezeklse, vagy mshogy mondva, karmjnak megtiszttsa a srtl. A vallsok hasonlsga leginkbb azt igazolja, hogy az emberek, akik egymstl tvol lnek s brsznben, termetben ugyan klnbzek, lelkletk alapfelptse ppen olyan, mint a tbbi ember. Fontos itt az alapfelpts, mert lelkialkatunk kultrnkrt a maga egszben azrt jelents eltrseket mutat. A bn, annak tudata, minden kultrban rendkvl slyos dolog, mely gtolja az egynt a fejldsben, a felfel haladsban. Igaz, a bn fogalmban vannak eltrsek, de az alapvet bnk mindenhol egyeznek, ha csak nem igazoljk valamilyen devins vallsi tnyezvel tettket, melyet vallsi fanatizmusnak, babonnak lehet nevezni. Erre j plda lehet a kannibalizmus vagy az emberldozat, ritulis ngyilkossg, stb..
Itt meg kell nzni a vilg tnyezjt is, azaz, hogy ki, hova szletik, milyen krnyezetben nevelkedik, hogyan szocializldhat, hiszen nem minden krnyezet alkalmas arra, hogy valaki meglhesse karmja teljessgt. Nem minden krlmny kedvez az emberi termszet megfelel fejldsnek. Meg kell jegyeznem, az a vilg melyben mi lnk, az orszg, Eurpa, a folyamatosan butul trsadalom is egyre kevsb alkalmas arra, hogy beteljesedett karmakpek fejldhessenek ki. De vissza kell trjek a keresztnysg rejtett karmakphez, mely szerint a bnk all mentesl az, aki megbocstst nyer. Megbocstst nyerni leginkbb vezeklssel lehet, azaz mindenkinek meg kell jrnia sajt Odsszeijt, mely „t” utn a llek elgttelt vesz sajt bneirt, s rez magban annyi ert, hogy sajt magnak kpes legyen megbocstani.
Aki megbocst, az megbocstst nyer. Azaz, legyen brmi a bne, ha kpes volt a vezeklsre, s magnak, bne teljes slyval szemben kpes bocsnatot adni, akkor felszabadul. De ez a folyamat, csak is az igazsg tjn mkdik. Bell mindenkiben van egy pont, melynl mr nem vagyunk kpesek tbbet hazudni nmagunknak, mely eltt csak is az igazsg ltezik, ami ell elfuthatunk s lhetnk tovbb sajt hazugsgaink, ideink illzijban, de ha komolyan akarunk haladni, ha fel akarunk szabadulni, akkor elkerlhetetlen a szembenzs a tnyleges igazsggal, mely, ha megtrtnik, ha vllaljuk, akkor annak megrezzk teljes slyt. Ezrt vezekls csak is szinte ltezik. A megjtszott bnbnatok, melyek gyakran msok szeme lttra zajlanak, inkbb csak valamilyen rossz pszichzis kls kivetlse, gyakran az nsajnlat, illetve a feltnsi vgy.
A karmnak val megfelels eurpai rtelemben is a bntelensggel fgg ssze. A vallsokban klnbzik a bn s annak kvetkezmnybl ered bajok. Ezrt mi, a karma kpnkkel megmaradunk az arany kzpton. Nem fogadunk el rott sorsot, de nem teljesen rtnk egyet a reinkarncis karmikus feladatokkal sem. Nem ltunk Pokolra vagy Mennyre utal jeleket, vannak viszont olyan jelensgek, melyekbl kvetkeztetni lehet a reinkarncira. A mi karma kpnk meghagyja az emberi szabadsgot s nem fogad el kasztokat. Mi gy gondoljuk, hogy a karma egy sorsmodell, mely agyunk s lelkletnk kzs optimlis jvkpe, melyet az egyn a szletsnek pillanatban benne rejl kpessgek alapjn, elrhet fejldse sorn; megjegyzem klnsebb megerltets nlkl.
A megerltetst, gyakran a vilg okozza, igazn az ember alapbl boldog lehetne. De a vilg, rendkvl sok fejtrst okoz minden hozz alkalmazkod egynnek. Rviden, az ember sok gondot okoz nmagnak, nem beszlve az t krlvev lvilgrl… A sorsmodell, mely bennnk van, nem ms, mint egy kvethet cl, gyakran megfogalmazdva, kivettve fldi dolgokra. Tartalmazza az egyn szmra leginkbb kedvez munkt, a kedvez trs kpet, illetve tartalmazza azt, hogy fldi vgpontjban milyen fejlettsgen kell lennie, annak rdekben, hogy megfelel legyen a reinkarncija, azaz fejldse folyatdhasson. A modellt tl lehet lpni, lehetnk tbbek a karmnktl, de kevesebbnek nem ajnlatos maradnunk. Ha az trtnik, akkor rendkvl nagy boldogtalansg ksznt az egynre, vagy termszete egyre devinsabb vlik, nem ritkn akr bnz letmdba is kezdhet. Nem vletlen, hogy a legtbb karmval kapcsolatos informcit a trsadalom perifriin l emberektl lehet begyjteni, kiknek alig van eslyk megvalstani sajt karmjukat.
Megjegyzem, az Isteni igazsgossg ttele rjuk is vonatkozik, azaz mentlis fejldsk ppen akkora akadlynak van kitve, mint a kzprtegben lknek, csak mskppen, azaz szmukra nem a karma a fontos, hanem a bntelensg megtartsa. Ezzel a perifrin ki is merlt a karmikus t, tulajdonkppen, ezzel is azt lehet bizonytani, hogy szegnysorbl valamivel knnyebb lehet a megvilgosods, mivel nem igazn kell foglalkozni szellemnk intellektulis elvrsaival, azaz nem kell kitanulnunk orvoss, vagy tanrr, knyvelv, csupn lteznnk kell, j s egyszer emberknt. Teht a karmrl tudni kell azt, minl inkbb kihat rnk a vilg, a vilg sara, karmnk annl kevesebb elvrst tmaszt velnk szemben. Karma elemzsnk, mindezt figyelembe veszi, azaz kpes meghzni ember s ember kzt az egyenlsget, a rg elveszettnek hitt Isteni igazsgossg dogmjnak segtsgvel…
|